I Sverige har de två största bilmärkena fått gott rykte ute i världen. I nuläget finns dessvärre ingen biltillverkning av SAAB-bilar kvar i Sverige, utan såldes till den stora biljätten General Motors för en tid sedan. Men Volvobilarna finns kvar, även om en del är lagd i Kina, något som är en nagel i ögat på många svenskar.

Volvo

Företaget startades 1926 som ett dotterbolag till SKF. Under flera år hade de gått och lurat på den första Volvobilen som var påtänkt för att gynna SKF:s kullagerförsäljning. 1927 kom den första bilen som var serietillverkad.

Volvo Lastvagnar var dock de fordon som såldes bäst fram till 50-talet då personbilarna först fick framgång. Lastbilarna tillverkades både till Sverige och försvaret samt exporterades.

Under 70-talet tillträdde den berömde P.G Gyllenhammar som gjorde en hel del affärer under sin tid som Volvochef. Bland annat utvecklade han ett samarbete mellan Volvo och Renault som fungerar än idag. Förutom bilar, tillverkar Volvo även bussar, lastbilar, båtmotorer och man har köpt upp ett antal företag ute i världen och på hemmaplan. Deras grundvärde är säkerhet och är mycket viktigt när man tillverkar bilarna.

Volvo Personvagnar är dock numera sålt till ett kinesiskt företag genom Ford Motor Company som sålde det vidare.

SAAB

År 1937 grundades SAAB tillsammans med dotterbolaget till Electoluxkoncernen AB Ars. Det var först tänkt att enbart tillverka stridsflygplan åt det svenska flygvapnet och den tillverkningen finns kvar i Sverige än idag. Bilproduktionen av SAAB köptes dock upp av General Motors i USA vid millenniumskiftet.

1950 kom Saabs första personbil ut. Den hade utvecklats och ritats sedan andra världskriget och hette Saab 92 och hade 25 hästkrafter. Detta är således den gamla UrSaaben.

1958 kommer GranTurismo 750 ut och 1959 utvecklas den första kombimodellen.

På 80-talet anses SAAB vara den enda tillverkaren som gör turbobilar och produktionen uppgår till mer än 100 000 bilar om året.

SAAB har även sponsrat och tillverkat bilar för svenska rallyförare. År 2000 köptes SAAB Personbilar av General Motors och till en början sålde de ganska bra. Sedan 2009 har man tyvärr haft svårt att hitta köpare för bilmärket och idag finns inte SAAB-märkta bilar längre, till många svenskars stora förtret. En svensk biljätte har gått ur tiden, men däremot finns flygplanstillverkningen kvar i Linköping där SAAB har haft sitt fäste sedan många år nu.